måndag 18 april 2011

ÖXABÄCK

Vi håller som jag berättat tidigare på med vävverkstaden. Det går lite sakta eftersom det inte är jätteroligt att vara inomhus och måla nu när våren dykt upp på allvar.
Men i söndags fick jag en extra nytändning till att verkligen få det färdigt, nämligen en liten utflyckt. 
I veckan som gick mailade jag på en annons angående en vävstol och i lördag ringde ägaren och undrade om jag ville komma och titta på den. Eftersom jag hade svarat på annonsen var jag ju faktiskt intresserad. Sagt och gjort så åkte vi och tittade på den och den var lika fin som jag hade hoppats på. Vi monterade ner den i alla sina oräkneliga beståndsdelar och lastade upp den på släpkärran. Det var en ung herre på 89,5 år som sålde den sedan hans fru gått ur tiden. När vi hade plockat ihop allt och skulle åka sa han till sin dotter att det här var det bästa som kunde hända med vävstolen, och det värmde verkligen. Det är något man kommer att påminnas av ofta när man sitter vid den. Det kändes helt klart som en lyckad affär.
Nu undrar ni säkert vad jag ska med ytterligare en vävstol till, jag har ju redan två. Men det här är inte bara en vävstol utan det är vävstolarnas vävstol av märket Öxabäck. Bättre går inte att få tag på, inklusive kontramarsch. Gissa om jag är sugen på att bli klar med rummet nu. 
Det blev ju väldigt många delar av vävstolen så jag får nog bjuda hit min vävguru Anita när jag ska få ihop den. 

För att ni ska slippa titta på en nedmonterad vävstol bjuder jag på lite bilder från det som ska bli vår matsal. Även om det inte syns på korten så har det börjat grönska ute. Det är en underbar tid vi befinner oss i just nu. En efter en kommer vårblommorna och träden blir så där skira, fåglarna har hittat hem igen och påsken står för dörren. Njut - för det tänker jag göra!

 

       



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar