fredag 13 maj 2011

RABARBERTID

För ett litet tag sedan var det vitsippetid och nu håller den på att avlösas av rabarbertid.
Jag blev så glad när jag inventerade i min trädgård och hittade ett rabarberstånd. Nu kommer vårprimörerna och först ut är just rabarbern. När jag var barn gjordes det bara kräm på rabarber hemma och det kan jag erkänna att jag klarar mig utan. All heder till alla er som älskar rabarberkräm med mjölk men jag har några andra favoriter som jag föredrar. Rabarberpaj givetvis med en kall gräddig vaniljsås till. Mums! Sedan älskar jag att göra en smarrig rabarber-och vaniljmarmelad som man kan ha ståendes i kylen och njuta av under resten av året.
Men idag ska vi göra något annat än kräm, paj eller marmelad av våra rabarber, för idag bjuder jag på: 

Rabarbersoppa med iskall vaniljglass kolasnitt

400 g rabarber
8 dl vatten
1 dl vitt vin
1,5 dl socker
1 vaniljstång
1 kanelstång
1 tsk grenadine (drinktillbehör) eller några droppar röd karamellfärg
1 msk maizena

Kolasnitt

200 g smör
1,75 dl socker
0,5 dl sirap
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Vaniljglass

  1. Skala och skär rabarbern i mindre bitar. Lägg den i en kastrull tillsammans med vattnet, vinet, sockret och kanelstången. Dela vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i kastrullen. Låt den urskrapade vaniljstången koka med.
  2. Låt alltsammans koka i 15 minuter. Ta upp kanelstången och vaniljstången.
  3. Mixa soppan med en stavmixer och sila den sedan ner i en ren kastrull. Rör ut maizenamjölet i lite vatten och rör ner i soppan. Låt koka upp så den får en simmigare konsistens. Tillsätt grenadine eller karamellfärg för en trevligare färg på rabarbersoppan. Låt svalna.
  4. Blanda samtliga ingredienser till kolasnitten i en matberedare och hacka samman till en deg. Rulla ut till fyra längder och lägg dem på två plåtar med mellanrum. De flyter ut när man gräddar dem.
  5. Grädda dem i 175° i 15 minuter. Skär dem på snedden med en kniv direkt när du tagit ut dem ur ugnen. De som inte går åt till soppan är goda att ha till kaffet, om det blir några över vill säga.
  6. Servera soppan iskall med en kula vaniljglass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar