onsdag 4 maj 2011

VITSIPPETID

Den är nästan över nu, den ljuvliga tiden med alla vitsippor. Som en vit böljande matta täcker de hagarna här omkring. Det är inte lång tid kvar för dem så det gäller att ta vara på den. Det är en speciell tid. Det är tiden efter en lång kall vinter när solens strålar börjar värma både oss och naturen och allt vaknar till liv. Visst känner man att man får en helt annan lust när vårsolen lyser, det blir ljust och det börjar dofta vår. Våren har visserligen kommit en bra bit och vissa dagar är det sommar i luften men man kan behöva påminna sig om hur fantastiskt det är.
Även om vi nu har haft det riktigt kallt ett tag  och det till och med har trillat ner lite snö från en till synes klarblå himmel. Min mamma sa alltid att "Aprillasnö är fåra'gö". Vad hon menade med det har jag egentligen ingen aning om, men jag tror att det är nått som kommer hemifrån hennes föräldrar och dessförinnan från bondepraktikan. April har ju redan passerat men den försvann så fort att snön kanske inte hann med så den kommer nu istället. Det fungerar säkert lika bra. Och vet ni vad som även är bra? Jag har en ursäkt att få svepa in mig i min pläd som jag visade förra gången.


Den här gången ska vi ta vara på det sista av vitsippetiden.
Den här mattan är ett bra tag sedan jag vävde men den är härlig ändå. Den fick mig att tänka på just vitsippor.


1 kommentar: