onsdag 27 juli 2011

HÅRDA SEMESTERPROJEKT


Har ni någonsin legat innan ni ska somna och funderat på ett till synes galet projekt? Sånt råkar jag ut för lite nu och då och jag kan berätta att det inte är bra för nattsömnen. Klockan hinner bli både det ena och det andra innan John Blund till sist kan koppla greppet. Det bästa vore nog om man med en gång kunde få sätta tänderna i sina idéer, men det passar sig ju inte alltid nattetid. Det här var ett sådant projekt som inte riktigt gjorde sig på natten utan snällt fick åka upp på listan över semesterprojekt.
Vad var det då jag låg och klurade på? Funderingen var; -Kan man göra en kristallkrona av taggtråd?

Jag har nog kanske inte direkt gått och längtat efter en, men att släppa idén kom inte på frågan. Det är mer görandet än ägnadet som är det väsentliga. Sagt och gjort, en lagom molnig dag satta jag igång.


Jag hade länge gått och funderat på vad jag skulle använda som stomme då det slog ned som en blixt från klar himmel. Spikband var grejen! Och vilken bra uppfinning, jag känner att det är nått jag kommer att ha nytta av i framtiden. Fråga mig inte till vad, men jag kommer att kunna använda det till mycket. 
Beväpnad med en rulle taggtråd, en rulle spikband, skruvar, muttrar och tänger satte jag igång. Trots mitt tappra försök att använda handskar såg det ut som om jag brottats med en hel flock kattungar.
Stommen består av tre taggtrådslidnade ringar som jag fäste ihop med S-krokar och kedjor. Sen piffade och pyntade jag den med lite diverse pärlor och stenar.
I mitten på kronan har jag hängt en glasskål med ett blockljus i så att den ska kunna sprida lite ljus en ljummen sommarnatt. Nu hänger den på plats på vår altan. Om  den blev snygg? Nja, jag brukar kalla den för fågelskrämman men den får väl hänga uppe en stund i alla fall.
Syftet med projektet är uppnått, nämligen att stilla min nyfikenhet i fråga om man kunde göra en kristallkrona av taggtråd.





1 kommentar:

  1. Vad fin! Du är verkligen pysslig och din blogg är jättefin!! /Ica

    SvaraRadera