torsdag 8 mars 2012

FÖRBEREDESLER



När folk tittar på ens trasmattor så säger de alltid att -Åh, det måste ta så lång tid att göra en trasmatta, men då undrar jag om de verkligen förstår.
Själva vävandet är ju faktiskt bara en transportsträcka, om än ack så trevlig.
Först ska väven sättas upp med allt vad det innebär. Men sedan ska trasorna väljas ut, kanske tvättas, de ska matchas ihop, det ska finnas en idé och tanke bakom och sedan börjar det som jag tycker är ganska tråkigt, klippandet eller skärandet, beroende på vilket man föredrar. Och sedan när man strimlat upp tyget ska dessa sys ihop, vilket jag tycker underlättar vävningen.
Det är först då man kan slå sig ned i vävstolen och påbörja resan mot målet. Men inte ens då kan man bara köra på utan det är ofta där som själv komponerandet tar fart. Man väver en bit, går ifrån, repar upp, väver på nytt, sover på saken osv. innan det slutligen går att slå på takten.
Ibland är jag lite fuskig och tänker att jag klipper vartefter jag behöver, men det ångrar jag alltid varje gång. Det är så skönt att vara laddad och klar när man väl kommer igång med vävandet och bara kunna ägna sig åt det.
Här är korgen fylld med vad som ska bli en badrumsmatta i blå och grå nyanser. Ni ska få se lite av hur den ser ut i vävstolen nästa gång vi ses. 

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar korg, med mattrasorna i fina blå nyanser!
    Bra, nu fick man lite visdom, det behöver en nybörjare på mattor.
    Ska bli roligt att se den färdiga mattan/mattorna.
    Kram Monika

    SvaraRadera
  2. Så bra du beskriver... precis så är det, nog är det en process innan en en matta blir till! Jag tror att det är därför det är så roligt att väva just trasmattor! En härlig känsla när man kan klippa ner och lägga den på golvet och se om den verkligen blev som man tänkt sig:-)
    Trevlig Helg/ Irené

    SvaraRadera