söndag 10 mars 2013

LILA GLESRIPS


Ni måste ha trott att hoppet var ute, att jag sålt vävstolen och sagt upp all bekantskap med varp och inslag. 
Nu har det äntligen kommit upp en ny väv i stora vävstolen. Som ni förstod på förra inlägget så var det trasmattor i antågande. Det har legat en fläta glesrips och väntat i över ett års tid så nu var det verkligen dags. Jag har varit nyfiken på tekniken jättelänge med det har kommit så mycket annat emellan, men nu var det dags. 
Dessvärre är det inte helt smärtfritt... För ett tag sedan satte jag upp en väv med grytunderlägg i svart mattvarp där trådarna gick av på löpande band. Den väven fick jag ganska tidigt klippa ner och skrota. När vi drog på den här väven upptäcker jag att samma garn har letat sig in även här... Att väva mattor med skör mattvarp är inte det bästa. Det går åt en stor portion tålamod, mycket lagning och en varsam hand när man väver den här. Att väva mattor med varsam hand är väl heller inte riktigt att rekommendera så vi får väl se hur kvaliteten blir när jag klipper ner då jag inte kan slå fullt så hårt som jag vill.
Tilläggas bör att resterande av den dåliga varpen nu har åkt rakt ner i soptunnan. 

5 kommentarer:

  1. Det kommer att bli en fin matta. Dåligt garn och material är inte värt att lägga energi på. Egentligen skulle du reklamera garnet, så tillverkaren får reda på att det var dålig kvalitet. Väva mattor med varsam hand går inte, eftersom de ska slås hårt.
    Jag håller tummarna för dej.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  2. Har också råkat ut för skör svart mattvarp. Den kastades omedelbums. Tråkigt men så var det! Hoppas att det ska gå någorlunda bra för dej! Kram

    SvaraRadera
  3. Snygg matta! Hoppas varpen håller.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag undrar vad är skillnad på vanlig rips och glesrips?
    Snygg matta!

    SvaraRadera
  5. "vanlig rips" mycket tätare och varpas med ett betydligt tunnare garn vilket gör att man i en sådan inte ser något av inslaget.
    I det här fallet är det en glesrips där ibland trasorna dominerar och ibland varpen.
    Hoppas du blev något klokare och tack för att du tittar in!
    /Sanna

    SvaraRadera