söndag 7 april 2013

AVBROTT


Tjing!
Det är just så det låter när en tråd går av i varpen. För det gör de både nu och då i den här väven. Har ju tidigare berättat om att jag lyckas använda varp som inte gör sig bättre på något annat ställe än i papperskorgen. Men så lätt får man ju inte ge upp så jag lagar, lagar och lagar. Ett spindelnät av trådar har samlats bakom vävstolen som man får prata snällt med varje gång man drar fram.
Ska jag vara ärlig så trodde jag inte att mitt tålamod skulle räcka ens så här långt men det har efter omständigheterna gått ganska bra.
Nu är den blå jeansmattan färdig och jag börjar återvända från mitt liv som smurf. Vävverkstaden är sanerad från det lager med blått ludd som lagt sig som en hinna över precis allt. Det är nästan så man inte vill börja med den sista mattan nu när det är så städat och fint.
Det ser inte ut att vara någon längre bit kvar på varpen så vi får väl se vad det får bli av den.
Gör en mental notering till min själv att det går åt extra mycket varp när man väver glesrips. 

3 kommentarer:

  1. Tråkigt när varpen går av under vävningens gång. Men tyvärr så är det den svarta tråden som alltid går av om det händer. Den svarta tråden är oftast så hårt färgad och blir då väldigt skör. Om man kan så ska man undvika svart garn överhuvudtaget, för svart färg går EJ att färga miljömässigt. Lycka till med fortsättningen och ha en skön fortsättning på söndagen. //MalinSj

    SvaraRadera
  2. Tråkigt med dålig varp. Jag har vävt en hel del med svart mattvarp och inte haft något problem med det. Jag väver också mycket med svart bomullsgarn i varpen, så jag hör inte till dem som undviker svart. Tycker att det tar fram färgerna så fint med annan inslagsfärg.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Jag har bara någon gång tidigare upplevt problem med skör varp och även denna var svart just pga den är så hårt färgad, men just dessa rullar var nog främst dåliga pga "åldersskäl". Vågar inte ens tänka på hur gamla de är.
    Att sluta väva med svart fungerar nog inte för mig då ca 80% av mina varpar är svarta. Får se till att hålla bättre koll på rullarna i fortsättningen så det inte slinker med någon sådan usling!

    SvaraRadera